Content marketing je v kurze. Vy ste o ňom ešte nepočuli?

Obsahový marketing, teda content marketing, je súčasným trendom, kedy všetci tvrdia, že text je kráľom úspechu. A majú pravdu. Pretože nič nie je podstatnejšie na webe ako samotný text.

Dnešné firmy si už zväčša uvedomujú, že vytvárať si aký-taký vzťah so svojimi zákazníkmi je prvým krokom k úspechu. Úprimne, máloktoré to však aj reálne dokážu na úrovni robiť. Ťažko si predstaviť zákazníka, ktorý by bol nadšený z toho, že sa ho nejaký bazár Horná-dolná pýta na pondelok v práci alebo či oslavuje aktuálny Deň čokolády. Popravde, skôr ho zaujímajú aktuálne akcie, zľavy a súťaže. V tomto prípade je hlad po interakcii s klientom na mieste, akurát je potrebné mu podsunúť tú správnu dobrotu.

Prečo je copywriting nevyhnutný pri komunikácii firmy?

Všetko so všetkým súvisí. Aj takto jednoducho môže znieť vysvetlenie na zdanlivo komplikovanú otázku. Taktiež vám takáto odpoveď môže pomôcť pri skúške z marketingu na vysokej škole, vraj to uznávajú. A nie nadarmo. Marketingová komunikácia ako proces sa skladá z viacerých menších častí, z ktorých každá má svoj význam.

Ako sa nestať klientom z pekla

V zahraničí je veľmi obľúbená stránka s názvom Clients from hell (Klienti z pekla), ktorá má už aj lokálnu českú podobu s názvom Český klient. Neustále na nej pribúdajú prepisy rozhovorov alebo krátke nepríjemné situácie, ktoré absolvovali dodávatelia webových, grafických či marketingových služieb so svojimi klientmi. Tieto zážitky sú už také populárne, že tie najlepšie sa tlačia na tričká a plagáty.

Samozrejme, záporným hrdinom týchto situácií je vždy klient. Raz je netrpezlivý, raz lakomý, tvrdohlavý alebo jednoducho – hlúpy. Opísať nepríjemnú, ale veľakrát aj ironicky vtipnú situáciu je liekom na dodávateľove nervy. Ale čo klient? Určite pre nikoho nie je príjemné, že sa mu smejú za chrbtom.

Chcete byť skvelými klientmi? Prečítajte si týchto pár rád, ktoré vám pomôžu stať sa – minimálne pre copywriterov – klientom z neba.

10 klamstiev, ktoré vám tvrdia copywriteri

Najať si copywritera na Slovensku ešte nie je také samozrejmé ako v zahraničí. Tam je úplne prirodzené, že firma, ktorá sa rozhodne spustiť svoju webstránku, potrebuje napísať PR článok alebo zostaviť  e-mailový newsletter, si najme copywritera, aby pre ňu vytvoril perfektné texty.

Ak o najatí copywritera ešte len rozmýšľate a chcete predísť zlým skúsenostiam, prečítajte si, akými argumentami vás môže copywriter oklamať.

Dotazník copywritera

Veľakrát sa klienti ozývajú copywriterovi len s hmlistou predstavou, že potrebujú texty na web, ale nevedia, čo vlastne majú napísať a aké podklady priložiť. Hoci je copywriter tvor kreatívny, ťažko premení vodu na víno.

Darmo napíšete, že potrebujete na pol stránky popísať profil vašej firmy, keď o nej nič nevie. Takisto je to pri výrobkoch alebo službách, ktoré ponúkate – ak predávate napríklad postele, musíte o nich vedieť poskytnúť nejaké informácie, ktoré chcete, aby zákazníci vedeli. Nestačí len napísať, že sa na nich dobre spí.

Je však pravda, že začať všetko spisovať je pre majiteľa firmy (ktorý väčšinou zadáva požiadavku na copywriting) nielen žrútom času, ale ťažko sa píše len tak od buka do buka. V Kreatívnom pere preto pri prvom kontakte s klientom posielame podrobný dotazník. Slúži na to, aby sme získali čo najviac informácií a aj heslovito vypísaný nám ukáže smer, ktorým sa máme pri písaní textov uberať.

10 rád ako napísať text, ktorý sa bude dobre čítať

Chcete písať texty, ktoré zaujmú a pobavia čitateľov? Tak čítajte ďalej!

Každý, kto chce získať zákazníkov pre svoje výrobky a služby, čitateľov svojho blogu či návštevníkov svojho webu, potrebuje produkovať silný a pôsobivý obsah (= content).

Content marketing je taký spôsob komunikácie so zákazníkmi, prostredníctvom ktorej si firma dlhodobo buduje kvalitné renomé a povesť odborníka vo svojej oblasti. Takáto forma komunikácie v prvom rade vzdeláva zákazníkov o probléme, ktorý sa produktom pokúšajú riešiť (podnikajte.sk).

Dnes budeme hovoriť hlavne o textovom obsahu. Je ľahké povedať, že treba písať pôsobivé texty (napr. na web či na blog). Ale ako skutočne napísať taký text, ktorý obstojí v mori na nás sa valiacich informácií?

Píš ako rozprávaš?

Nie, nepomýlila som sa, názov článku sa nemá volať “píš, ako počuješ” – známa to veta propagujúca fonetický pravopis, ktorý sa u nás snažil zaviesť Anton Bernolák. S touto upravenou verziou – píš, ako rozprávaš – sa stretávam občas ako s radou pre kreatívne písanie, keď sa nádejným blogerom alebo copywriterom radí, ako sa naučiť zaujímavo písať.

A viete čo? Je to tá najhoršia rada.

Tajomstvo pravopisu: naučte sa písať ako Štúr

Každý správny copywriter, bloger či hocikto, kto si chce dať záležať na svojich textoch, musí riešiť otázku pravopisu. Ten nespočíva len v dodržiavaní všetkých ortografických pravidiel, ale súvisí aj s dobrou štylistikou a robí text kvalitným umeleckým dielom.

Pravopis je taká zvláštna vec – väčšina ľudí má k nemu buď odpor (výsledok staromódnych slovenčinárok zo základnej školy) alebo nejaký divný vzťah „ty nechaj na pokoji mňa a ja nechám na pokoji teba”. A odhadujem, že celkový postoj mladej generácie k pravopisu je takýto:

WTF?

Mám pre vás zlú správu. Ak ste nemali šťastie na dobrého slovenčinára už na ZŠ, na strednej zameškané nedoženiete (preberá sa len literatúra a niečo ako sloh), na výške sa už pravopisom nikto vážne nezaoberá. Pravopis sa nenaučíte z tutoriálov na internete. Ide o taký komplexný systém, že ani ja o sebe netvrdím, že ho ovládam na 100%. Našťastie, netreba hádzať úplne flintu do žita.

Mávate tvorivý blok? Poradíme vám, ako začať!

Už sa vám stalo, že text, ktorý ste vytvorili, sa vám s odstupom času zdal byť slabý a nedopracovaný alebo dokonca že ste sa zaň hanbili? Či už išlo o slohovú prácu, článok na blog alebo o profesionálny reklamný text, mali ste pocit, že ste pri ňom nevydali zo seba to najlepšie?

Dôvod, prečo sa vám váš výtvor nepáčil, nemusel byť váš nedostatok kreativity a ani to, že by ste zrovna nemali svoj deň alebo vám nesadla téma.

Čo ak ste len začali písať bez zahrievacej pisateľskej rozcvičky?

Marketing seba samého

Nepokladám sa za žiadneho marketingového guru. Je veľa lepších, skúsenejších, kreatívnejších ako som ja, ktorí sa marketingu priamo venujú. Marketing ale (našťastie) nie je žiadna zložitá veda, ktorej nemôžete rozumieť, ak ste ju nevyštudovali. Naopak, v kníhkupectvách sa už prehýbajúce sa poličky s populárno-náučným marketingom umiestňujú hneď vedľa bestsellerov, pretože je to téma, ktorá ľudí zaujíma.

Mnohí už pochopili, že za úspešnými ľuďmi (Steve Jobs, Mark Zuckerberg) a úspešnými značkami (Apple, Google, Facebook, atď.) stojí nielen sila ich osobnosti, ale aj skvelé self-promo. Ich príbeh sa teraz predáva v zhmotnenej podobe na niekoľkých stránkach papiera nielen ako svedectvo o tom, čo dokázali, ale aj ako návod na život. Ponúkajú rady, čoho sa máme držať, ako rozmýšľať a na čo sa sústrediť, ak chceme byť úspešní ako oni. Rizikom potom je, ak sa týmito odporúčaniami nielen inšpirujeme, ale úplne sa na ne spoliehame. No ako môžeme dokázať niečo podobné iba napodobňovaním druhých?