Najať si copywritera na Slovensku ešte nie je také samozrejmé ako v zahraničí. Tam je úplne prirodzené, že firma, ktorá sa rozhodne spustiť svoju webstránku, potrebuje napísať PR článok alebo zostaviť e-mailový newsletter, si najme copywritera, aby pre ňu vytvoril perfektné texty.
Ak o najatí copywritera ešte len rozmýšľate a chcete predísť zlým skúsenostiam, prečítajte si, akými argumentami vás môže copywriter oklamať.
1. Každý projekt je jedinečný a nemôžem vám povedať, koľko si účtujem, kým nebudem vedieť viac
Áno, každý projekt je jedinečný. Ale ani ten najlepší copywriter by nebol tam, kde je, ak nemá predstavu o svojej cene. Väčšina copywriterov nemá problém zobraziť svoje ceny rovno na webe – nemajú predsa čo skrývať. Ak sa copywriter začne takto vykrúcať, je to hneď podozrivé. Pravdepodobne pôjde o neskúseného copywritera, ktorý netuší, koľko si má vôbec pýtať za tvorbu textov.
2. Potrebujem poznať váš rozpočet predtým, ako vám poviem cenu
Prečo? Aby ho mohol celý zhrabnúť?
Copywriteri, ktorí sa pýtajú na výšku vášho rozpočtu, sa pravdepodobne pokúšajú najskôr zistiť, koľko si môžete dovoliť minúť, a teda koľko z vás môžu oni vyžmýkať.
3. Som kvalifikovaný, mám predsa titul zo slovenčiny (alebo iného jazyka)
Hm, aj ja mám. Ale to zo mňa automaticky neurobilo copywritera. Dokonca to môže byť skôr na škodu. Aby som bola presná – je fajn vedieť si vo vlastnom texte poopravovať chyby a tiež sa predpokladá nejaká znalosť štylistiky, takže človek nepíše ako hotentot.
Na druhej strane, copywriting súvisí skôr s marketingom ako s jazykom. Kto dokážete niečo „predať“, bude pravdepodobne lepší copywriter ako ten, kto pozná všetky jazykové pravidlá.
Každopádne – na tituloch nezáleží, záleží na výsledkoch. Dobrý copywriter sa nebude chvastať titulmi a certifikátmi, ale ukáže vám svoju prácu, ktorá by mala hovoriť za neho.
4. Musím vám naúčtovať viac, pretože na to budem potrebovať veľa času
Chcete počuť tajomstvo? Najlepší copywriteri dokážu vyprodukovať fantastický text za pár minút. Samotné písanie vôbec nezaberá toľko času a žiadny dobrý copywriter si neúčtuje hodinovú sadzbu. Ak je drahý, je drahý pre svoju tvorivosť, skúsenosti, reputáciu a talent dosahovať výsledky. Dobrý copywriter si účtuje tak veľa nie preto, že je taký pomalý, ale preto, že je taký dobrý.
Copywriter, ktorý pracuje veľa hodín za veľa peňazí, sa snaží ukázať, ako kvôli vám otročí celé dni. Ok, možno je to pravda, možno nie, pre vás sú podstatné výsledky a ten, kto len plače nad nedostatkom času, vám ich nepomôže dosiahnuť.
5. Váš e-mail sa dostal do spamu
Starý trik, ktorý používajú nielen copywriteri na to, aby sa vyhli kontaktu s vami. Možno preto, aby tým ospravedlnili meškajúci deadline, možno preto, že nechcú zapracovať zmeny, ktoré ste navrhli.
Dobrý copywriter nepoužíva takéto priehľadné výhovorky a určite kontroluje pre istotu spamový priečinok každý deň.
6. Mám toho veľa, no môžem vás tam niekde natlačiť za expres príplatok
Obyčajná psychologická manipulácia, ale funguje veľmi efektne. Vnímanie toho, že je po copywriterovi dopyt, vás prinúti chcieť jeho služby ešte viac.
Skutočne cenný copywriter takéto hry nehrá. Nikde vás nechce natlačiť, pretože to ani nepotrebuje. Keď má veľa práce, ponúkne vám, že môžete počkať a vybaví vás, keď prídete na rad.
7. Čo si zaplatíte, to dostanete
Možno, ak hovoríme o autách alebo počítačoch. Pri copywritingu môžete naraziť na drahých copywriterov, ktorí vás chcú obrať o všetky peniaze, ale nájdete aj takých, ktorí si neúčtujú veľa a predsa vám poskytnú ešte lepšie služby. Ich portfóliá a odporúčania hovoria za nich.
8. Jediné, čo potrebujete, aby bol váš biznis úspešný, sú skvelé texty
To je úplna blbosť. Ak by to bola pravda, všetci by sa mohli vykašľať na svoje weby, marketingové kampane, zákaznícky servis – veď ich predsa nikto nepotrebuje!
Nie.
Ani tie najlepšie texty na svete vám nebudú zarábať, ak nemáte jasno vo svojich plánoch, vízii, stratégiách a pod. Je to len jeden kúsok úspešného podnikania.
9. Moje texty oslovia každého
Tak už keď toto copywriter povie, mali by ste spozornieť. Dobrý copywriter vie, že sa nedá písať pre „každého“ – dobrý text má osloviť cieľovú skupinu, na ktorú je zameraný.
Taktiež spozornite, ak sa vás copywriter nepýta na vašu cieľovú skupinu. Pretože ak píše len tak od buka do buka pre každého, neosloví nikoho, a toho vášho ideálneho zákazníka už vonkoncom nie.
10. Viem, čo robím, a vy mi musíte skrátka dôverovať
Ten, kto potrebuje zdôrazňovať, že s prehľadom vie, čo robí, ten pravdepodobne o tom, čo robí, absolútne nemá poňatia. Sebavedomie má byť niečo hmatateľné, čo z copywritera vyžaruje samo.
Ak vám copywriter dáva prehnane najavo, že si verí, neznamená to hneď pohromu. Iba by vám malo zablikať červené svetielko. Rovnako ako pri ostatných klamstvách, ktoré som uviedla. Žiadne z nich nestojí samostatne, prefíkaný copywriter má takýchto klamstiev poruke celú zásobu a používa ich podľa situácie. Určite spozornite, ak sa vám niečo pri komunikácii s copywriterom nebude pozdávať. Môžete si ušetriť veľa nervov a hlavne svoju peňaženku.
Voľne preložené podľa 10 Lies Freelance Copywriters Like to Tell You
1 Comment