Chcete písať texty, ktoré zaujmú a pobavia čitateľov? Tak čítajte ďalej!
Každý, kto chce získať zákazníkov pre svoje výrobky a služby, čitateľov svojho blogu či návštevníkov svojho webu, potrebuje produkovať silný a pôsobivý obsah (= content).
Content marketing je taký spôsob komunikácie so zákazníkmi, prostredníctvom ktorej si firma dlhodobo buduje kvalitné renomé a povesť odborníka vo svojej oblasti. Takáto forma komunikácie v prvom rade vzdeláva zákazníkov o probléme, ktorý sa produktom pokúšajú riešiť (podnikajte.sk).
Dnes budeme hovoriť hlavne o textovom obsahu. Je ľahké povedať, že treba písať pôsobivé texty (napr. na web či na blog). Ale ako skutočne napísať taký text, ktorý obstojí v mori na nás sa valiacich informácií?
Ponúkame vám 10 rád, ktoré vám pomôžu vytvoriť texty, ktoré oslovia a zasiahnu vašich čitateľov.
1. Poznajte svoje publikum.
Pozrite sa na jeho demografické ukazovatele, skúmajte jeho psychologický profil a minulé správanie, aby ste pochopili, čo ľudia od vášho obsahu očakávajú. Je vynikajúce, ak poznáte presnú podobu typického čitateľa, pre ktorého píšete.
2. Začnite pútavým nadpisom.
Nadpis je háčik, na ktorý ulovíte čitateľa a prinútite ho prečítať si váš článok. Musí byť konzistentný s informáciami, ktoré prezentujete vo vnútri článku. Použite v ňom jedno-dve kľúčové slová, ideálne na začiatku. Ak pri tvorbe článku zvyknete začať nadpisom, po dopísaní skontrolujte, či k sebe článok a nadpis pasujú a prípadne ho upravte, aby ho čo najlepšie vystihol.
3. Vyjadrite hlavnú myšlienku v prvom odseku.
Úvodný odsek je ťažným koňom vášho textu. Mal by dokonale nadväzovať na nadpis a vzbudiť jeho pozornosť tak, aby chcel čítať ďalej.
4. Rozprávajte príbeh.
Nemôžete len tak začať písať od buka do buka a skončiť, keď budete mať napísaný požadovaný rozsah. Text potrebuje mať jasnú štruktúru – úvod, jadro a záver. Samozrejme, sú situácie, kedy môžete experimentovať. Takisto sa pod trojicou úvod, jadro a záver nemyslia formulky, ktoré poznáme z hodín slohu. Malo by ísť o prirodzené časti, ktoré čitateľ podvedome zachytí a pomôžu mu porozumieť textu.
5. Rozprávajte rečou svojho čitateľa.
Dajte si pozor, aby ste zneli ako reálny človek, a nie len ako nejaký firemný automat. Dávajte si pozor na cudzie a zložité slová, ale aj na terminológiu. Nie každý musí porozumieť “reči vášho kmeňa”.
6. Ponúknite užitočné informácie.
Čitatelia majú málo času. Zaujíma ich, čo je v článku užitočné práve pre nich. Obsah musí pomáhať, vzdelávať, informovať a zabávať ich.
7. Ukazujte.
Dajte na stôl konkrétne fakty a ilustrujte ich. Spomeňte si, ako vám všetko názorne ukazovali v škôlke. Nebojte sa použiť fotografie, ilustrácie či video.
8. Dovoľte rýchlo čítať.
Skúste sa zamyslieť, ako čítate nejaký text vy. Väčšinou ho len rýchlo prebehnete, preskenujete očami a nie ste veľmi sústredení na to, čo čítate. Používajte jednoduché slová, píšte krátke vety. Vyhnite sa používaniu trpného rodu (bol vyrobený) a používajte činný rod (vyrobili sme, vyrábame). Odsek textu by nemal byť dlhší ako 3-5 viet.
9. Formátujte.
Zvýrazňujte dôležité časti tučným písmom alebo kurzívou, vytvárajte zoznamy. Pomôže to sprehľadniť informácie.
10. Upravujte, upravujte, upravujte.
Prejdite si ešte raz dokončený článok, aby ste vychytali všetky chyby. Ak si neveríte, využite služby jazykového korektora, ktorý vám text rýchlo opraví, prípadne sa pozrie na text s odstupom a novými očami. Nehrajte sa na hrdinov, chyby robí každý.
Ak chcete písať zaujímavé texty, potrebujete sa hlavne cvičiť v písaní ako takom. Píšte si denník, píšte súkromný blog, píšte na Twitter. Majstrom sa nestanete z jedného dňa na druhý, ale po každom poctivo napísanom texte sa budete stále o čosi zlepšovať
Voľne preložené podľa: 10 ways to create must-read content
Ahoj Monika 😉 myslím, že si zhrnula všetko potrebné na písanie textov bez omáčok okolo.
PS: aký je názov tvojho pluginu na sociálne tlačidlá pod textom?
Dík 🙂
Ten plugin sa volá Tweet, Like, Google +1 and Share
Super, plugin nainštalovaný a funguje 😉
Vdaka za clanok, super by bolo, ak by tam boli aj konretne priklady. Napr. v casti 2 – zopar prikladov ako vyzera dobry nadpis a zopar zlych a tak.. Dik.