Napísať dobrý titulok je umenie, ktoré sa však dá naučiť. Základom je upútať pozornosť čitateľa. Z neho sa v budúcnosti môže stať aj váš klient.
Prečo by ste mali pútať pozornosť?
Pretože v záplave všetkých informácií, rozmanitých článkov, ktoré na webe vyskakujú zo všetkých strán a snažia sa upútať pozornosť, máte na zaujatie potenciálneho čitateľa len zlomok sekundy. Kým sa stihnete spamätať, bude už dávno preč. Pritom množstvo článkov nie je ani obsahovo hodnotných. Ale aj tak majú o ne väčší záujem ako o ten váš, ktorý je poctivo napísaný.
Ako je to možné?
Skrátka majú chytľavejší titulok. Na ten kliknú ľudia radšej ako na nejakú suchú informáciu. Taký titulok vás prevalcuje a nikto sa o vašom článku nedozvie. Pritom ste sa tak snažili! Skončí v zabudnutí. Preto sa snažte pútať pozornosť jednoducho a jasne.
Nižšie nájdete 5 základných princípov, ktoré keď aplikujete, tak sa úspech musí dostaviť.
1. Ponúknite svojmu čitateľovi dôvod
Prečo by si mal prečítať práve váš článok? Čo z toho bude mať? Keby ste chceli zaujali vášho kamaráta, ako by znela tá jedna magická veta? Hľadajte dôvody, ale buďte konkrétni.
2. Oslovujte širšiu skupinu
Dôležité je poznať svoju cieľovú skupinu, ale teraz predsa chcete osloviť širšie publikum. Skúste použiť také slová, na ktoré zareaguje skoro každý bez ohľadu na záujmy. Ľudia majú radi príbehy, emócie, pikošky, hodnotné informácie. Dajte im ich. Tak ich zaujmete a získate si ich pozornosť.
3. Píšte zrozumiteľne
Používajte hovorový jazyk, aby vám porozumeli všetci. Či už sú to deti alebo seniori. Nepoužívajte skratky, odborné slová či úradné názvy. Samozrejme, nájdu sa aj výnimky, keď ich použitie je vhodné. Platí to hlavne pri všeobecne ustálených bežne používaných skratkách, napr: politické strany, štáty, názvy známych organizácií (EÚ, UNICEF, HZDS, TANAP atď.). Vaši čitatelia vám musia rozumieť.
4. Používajte slovesá
Slovesom nič nepokazíte, práve naopak. Vďaka nemu váš titulok ožije. O to viac ak použijete činné sloveso, ktoré mu dodá šťavu a akciu.
Najzákladnejšie slovesá, ktoré môžete použiť sú mať, chcieť, byť. Ale ako sme už vyššie spomínali, ľudia majú radšej príbehy ako len nejaké suché informácie. Preto je lepšie používať slovesá, ktoré vyjadrujú činnosť.
5. Nezavádzajte a neklamte
Titulok musí pomenovávať to, čo v článku čitateľovi ponúkate. Každý titulok vyvoláva určité očakávania. Preto nikdy v titulku nesľubujte niečo, čo sa v texte nenachádza, alebo je to spomenutú len okrajovo. Najhoršie, čo môžete spraviť, je sklamať dôveru čitateľa. Pretože potom je dosť pravdepodobné, že odíde a už sa nevráti. Za klamanie sa považuje aj zamlčanie dôležitých faktov.
Verím, že vám týchto základných päť tipov pomôže vylepšiť vaše titulky.