Ľuďom zvyčajne nenapadá, že by mohli v Biblii hľadať tajomstvá copywritingu. V skutočnosti je však najpredávanejšou knihou všetkých čias pravdepodobne práve vďaka nim. No, možno trochu aj vďaka tomu, že je zdrojom všetkej múdrosti.
5 dôvodov, prečo by copywriteri mali čítať Bibliu
Väčšina z vás pravdepodobne nevie, čo tým myslím. Snažil som sa prečítať všetky dobré knihy o tajomstvách copywritingu. Dokonca som niektoré zásady vyskúmal sám. Ale nič sa nedá porovnať s tými najzákladnejšími radami z Biblie.
1. Zdôrazňujte benefity, nie vlastnosti
Jedným z prvých tajomstiev je spôsob, akým bola v knihe Genesis predstavená rajská záhrada. Môžete to vnímať ako negatívny príklad. Ale príbeh vskutku zachytáva podstatu copywriterskej zásady, že je treba zdôrazňovať benefity.
Vezmime si časť, kde had presviedča Evu, aby okúsila zakázané ovocie. Had nepopisuje jablko. Láka Evu, aby ho zjedla kvôli benefitom, ktoré tým získa. Len si prečítajte pasáž:
„Keď budete z neho jesť, otvoria sa vám oči a vy budete ako Boh…“
Ďalší príklad je z knihy Zjavenie. Prísľub zdravia, uznania, bohatstva, večného života a bývania bez nutnosti hypotéky pre „znovuzrodených“.
Prvá a najdôležitejšia z mnohých copywriterských zásad kladie dôraz na veci, ktoré budú zaujímať každého adresáta. Prinajmenšom im vnukne myšlienku získať nejaký benefit.
2. Používajte svedectvá/odporúčania
Je to zvláštne, ale na túto dôležitú radu mnoho z nás zabúda. V Biblii na ňu ale narážame opakovane. Túto copywriterskú zásadu najlepšie odhaľujú prvé štyri knihy Nového zákona – evanjeliá podľa Matúša, Marka, Lukáša a Jána. Zdieľajú veľa spoločných príbehov.
Akým spôsobom je tento copywriterský trik prítomný v Evanjeliách? Ich príbehy vykresľujú predstavu o Rabbim, Prorokovi – Ježišovi Kristovi. Biblia je plná svedectiev o ňom.
Vidíme teda, že aj v Biblii hrá svedectvo užívateľa významnú rolu. Keď sa na to pozrieme z perspektívy biznisu, svedectvá spokojných zákazníkov – v tomto prípade Matúša, Marka, Lukáša a Jána – dokazujú silu a veľkosť osobnosti Ježiša Krista. Podľa množstva svedectiev v jeho prospech je Ježiš Božím synom a divotvorcom.
3. Priznajte chyby a venujte sa im
Efektivita stratégie, zavedenej majstrom copywriterom Danom Kennedym v knihe The Ultimate Sales Letter, je dokázaná. Priznanie nedostatkov je jedným zo skvelých copywritingových tajomstiev, o ktorom ale veľa nepočuť.
Keď pripustíte nedostatky a otvorene o nich hovoríte, vaša dôveryhodnosť u zákazníkov porastie do neba. Napríklad keď poviete: „Aj keď neponúkame najlacnejšiu cenu na trhu, môžeme vás uistiť, že za vaše peniaze dostanete najlepší produkt,“ priznávate, že vaše produkty sú drahé. Ale zároveň uistíte zákazníka, že získa kvalitu.
Ako je to využité v Biblii? Jednoducho – učeníci sa rozhodli nasledovať Ježiša napriek možnému utrpeniu či dokonca hroziacej smrti. Verili, že skrze utrpenie získajú večný život. Ježiš pripúšťa, že byť jeho nasledovníkom prinesie mnohé útrapy. Ale aj keď cesta nasledovania môže byť ťažká, na jej konci je večný život.
4. Motivujte váhavých limitovanou ponukou
Biblia je neustálou výzvou váhavým. Dokazujú to mnohé pasáže, obsahujúce výzvu k okamžitej akcii. Toto je vskutku jedna z hlavných copywriterských zásad, ktoré v Biblii nájdeme.
Ľudia sú váhaví. Preto je ich treba motivovať k akcii. Pozrite sa napríklad na list Hebrejom 3, 7-8:
„Preto, ako hovorí Duch Svätý: Dnes, keď počujete jeho hlas, nezatvrdzujte svoje srdcia.“
V príbehu o Noemovej arche čítame o váhavých, ktorí sa utopili, zatiaľ čo sa Noe a jeho rodina zachránili v Arche.
Ježiš nikdy nehovoril – počkajte a pouvažujte o okolnostiach a následkoch. Naopak. Jeho posolostvo bolo: konajte teraz!
5. Skúmajte svoje cieľové skupiny
Dokonca aj toto pravidlo nájdeme v Biblii. Dočítame sa nielen to, že Ježiš sa dotkol sŕdc ľudí. Stojí tu aj, že Boh sa stal človekom, čo mu umožnilo lepšie porozumieť ľuďom. Táto copywriterská zásada ukazuje dôležitosť prieskumu trhu pre biznis. Pomáha to lepšie poznať, čo zákazníci chcú a čo potrebujú.
Prečítajte si pôvodný text.