Veľakrát sa klienti ozývajú copywriterovi len s hmlistou predstavou, že potrebujú texty na web, ale nevedia, čo vlastne majú napísať a aké podklady priložiť. Hoci je copywriter tvor kreatívny, ťažko premení vodu na víno.
Darmo napíšete, že potrebujete na pol stránky popísať profil vašej firmy, keď o nej nič nevie. Takisto je to pri výrobkoch alebo službách, ktoré ponúkate – ak predávate napríklad postele, musíte o nich vedieť poskytnúť nejaké informácie, ktoré chcete, aby zákazníci vedeli. Nestačí len napísať, že sa na nich dobre spí.
Je však pravda, že začať všetko spisovať je pre majiteľa firmy (ktorý väčšinou zadáva požiadavku na copywriting) nielen žrútom času, ale ťažko sa píše len tak od buka do buka. V Kreatívnom pere preto pri prvom kontakte s klientom posielame podrobný dotazník. Slúži na to, aby sme získali čo najviac informácií a aj heslovito vypísaný nám ukáže smer, ktorým sa máme pri písaní textov uberať.
Náš dotazník by sa dal rozdeliť do troch častí – informácie o firme, informácie o produktoch a dodatočné informácie ku copywritingu. Budúci copywriteri sa môžu inšpirovať, o čo všetko sa treba zaujímať a potenciálni klienti si vďaka nasledovným bodom utvoria predstavu, čo taká spolupráca s copywriterom obnáša (a odpovede na aké otázky je dobré si premyslieť).
Informácie o firme
- názov firmy
- fakturačné údaje – po skončení spolupráce už ich máme pripravené
- webová stránka – alebo odkaz na akúkoľvek online prezentáciu
- e-mail – prostredníctvom ktorého budeme komunikovať
- kontaktná osoba – zodpovedná za spoluprácu pri príprave textov
- popis spoločnosti – klient popíše stručne históriu firmy, významných vlastníkov, príp. ocenenia, ktoré firma získala
- firemná politika – vízia, ciele, zásady
Informácie o produktoch
- produkty, ktoré firma predáva – a ktorým sa máme venovať
- na čo produkt slúži a čo je jeho zmyslom
- špecifikácia produktu
- aký prínos má produkt pre zákazníka – pomôže mu vyriešiť problém, ušetriť peniaze, čas, zjednodušiť prácu?
- v čom je produkt firmy iný v porovnaní s konkurenciou, v čom je nový, lepší
- aká je konkurencia, aké podobné produkty existujú
- aké miesto má produkt vo vzťahu ku konkurencii
- aký dojem by mal mať klient z produktu (kvalita, jedinečnosť, podpora, cena)
- ktorý produkt tvorí najväčší zdroj príjmov firmy
Dodatočné informácie ku copywritingu
- akým štýlom chce firma pôsobiť na webe (konzervatívne, kreatívne, luxusne, hravo)
- ako môžem produkt vyskúšať
- aká je cieľová skupina firmy
- kto je typický zákazník firmy
- kto iný môže mať o produkt záujem (okrajové skupiny, na ktoré sa primárne firma nezameriava, ale sú jej zákazníkmi)
- z akého dôvodu si môže niekto vybrať konkurenčný produkt
- ohlasy od spokojných zákazníkov, z médií
- ohlasy od nespokojných zákazníkov
- doterajšie formy propagácie produktu (e-maily, plagáty, video, web, sociálne médiá a pod.)
- aké formy copywritingu treba pripraviť (texty na web, tlačovú správu, slogan, texty e-mailov)
- k akému kroku chce firma priviesť zákazníkov (objednávka, registrácia, telefonát)
- čo nechce/nemôže firma klientom povedať/sľúbiť
- existujú obmedzenia pre prácu firmy?
- dodatočné informácie
- záujem o social media marketing
- termín dokončenia
Samozrejme, dotazník nie je jediným zdrojom informácií pri písaní textov. Dobrý copywriter vie, aké materiály si musí ešte od firmy vyžiadať, aby mohol pristúpiť k samotnej tvorbe. Tento dotazník však môže byť dobrým základom spolupráce.
Mne sa už veľakrát osvedčilo, že nič nie je lepšie ako osobné stretnutie a získanie informácií priamo. Samozrejme ak sa dá, ak nie tento dotazník môže byť fajn riešením , ale … Zadávateľ musí mať trpezlivosť a čas 🙂
Vyraz s prepacenim, ma doslova odradil… naozaj je tam potrebny?