Nie je text ako text, to vieme všetci. Čím sa líši kvalitný príspevok od fádneho textu? Vieme, na čo by ste sa mali zamerať, ak chcete, aby vaše riadky čitatelia „hltali“.
Text, ktorý má byť pre čitateľa pútavý, by mal byť najmä slovne pestrý, použité by mali byť všetky slovné druhy a mal by byť nabitý informáciami. V dnešnej rýchlej dobe málokoho baví čítať „obkecy“, viac sa ráta, keď sa človek dostane k podstate „in medias res“.
Už samotný titulok by mal zaujať, neprezraďte v ňom však všetko, zanechajte v čitateľovi zvedavosť, aby sa do článku začítal, ak hovoríme o printových médiách, alebo príspevok „rozklikol“, ak sa nachádzame v online svete. Titulok predáva, do vieme všetci. Dajte si na ňom preto záležať, pokojne ho vytvorte až nakoniec, ako posledný text. Kým sa dopracujete k finálnemu nadpisu, skúste si ho viackrát naformulovať a použite až ten, s ktorým budete stopercentne spokojní. Vždy si položte otázku, či by vás článok s takýmto titulkom zaujal a mali by ste chuť dozvedieť sa viac. Podľa toho sa rozhodnete najlepšie.
Jadro textu by malo byť nabité poznatkami
Perex – text, ktorý nasleduje pod titulkom, by mal človeka len podporiť v myšlienke, že si chce článok prečítať celý. Ak dve – tri vety sformulujete dostatočne vábivo, môžete si byť istí, že čitateľ sa posunie ďalej a do príspevku sa začíta.
A sme pri samotnom texte – zachovajte postupnosť a neprezraďte hneď pointu, to najlepšie si nechajte na koniec textu. Vystupňujte záujem a podporte text najmä týmito prostriedkami: citáciami, skutočným „príbehom“ a reálnymi výpoveďami, ktoré len znásobia hodnovernosť a pestrosť samotného textu.
Vždy však ide o to, aký žáner píšete. Podľa neho vyberáte aj výrazové prostriedky, nikdy však nie je na škodu podčiarknuť text poznatkami, faktami či zaujímavosťami. Vďaka nim čitateľ dostane pridanú hodnotu a dozvie sa niečo viac. Rešeršujte, zisťujte, pýtajte sa. Naštudujte si problematiku, článok by mal dosahovať istú úroveň odbornosti.
Urobte si osnovu, spíšte si informácie a premyslite si podnadpisy, ktoré by mali byť pútavé, nie prvoplánové ale rozmanité a mali by rovnako ako zvyšok textu obsahovať informácie pre čitateľa. Niektorí ľudia dokonca čítajú len tie, a hneď prejdú na záver článku. Používajte ekvivalenty slov, neopakujte sa, ukážte svoju pestrú slovnú zásobu, čitatelia ju ocenia.
Nikdy články nekopírujte!
Nezabúdajte na autorský zákon, ktorý nedovoľuje texty bezhlavo kopírovať. So súhlasom autora môžete použiť dohodnutú časť textu, môžete citovať s uvedením zdroja, prípadne odkazovať na iné články. Čo však môžete určite, napísať článok vlastnými slovami. Ak ste našli článok, v ktorom sa vám nejaká myšlienka autora páči – rozviňte ju a doplňte o vlastné postrehy a názory.