10 rád ako napísať text, ktorý sa bude dobre čítať

Chcete písať texty, ktoré zaujmú a pobavia čitateľov? Tak čítajte ďalej!

Každý, kto chce získať zákazníkov pre svoje výrobky a služby, čitateľov svojho blogu či návštevníkov svojho webu, potrebuje produkovať silný a pôsobivý obsah (= content).

Content marketing je taký spôsob komunikácie so zákazníkmi, prostredníctvom ktorej si firma dlhodobo buduje kvalitné renomé a povesť odborníka vo svojej oblasti. Takáto forma komunikácie v prvom rade vzdeláva zákazníkov o probléme, ktorý sa produktom pokúšajú riešiť (podnikajte.sk).

Dnes budeme hovoriť hlavne o textovom obsahu. Je ľahké povedať, že treba písať pôsobivé texty (napr. na web či na blog). Ale ako skutočne napísať taký text, ktorý obstojí v mori na nás sa valiacich informácií?

Píš ako rozprávaš?

Nie, nepomýlila som sa, názov článku sa nemá volať “píš, ako počuješ” – známa to veta propagujúca fonetický pravopis, ktorý sa u nás snažil zaviesť Anton Bernolák. S touto upravenou verziou – píš, ako rozprávaš – sa stretávam občas ako s radou pre kreatívne písanie, keď sa nádejným blogerom alebo copywriterom radí, ako sa naučiť zaujímavo písať.

A viete čo? Je to tá najhoršia rada.

Tajomstvo pravopisu: naučte sa písať ako Štúr

Každý správny copywriter, bloger či hocikto, kto si chce dať záležať na svojich textoch, musí riešiť otázku pravopisu. Ten nespočíva len v dodržiavaní všetkých ortografických pravidiel, ale súvisí aj s dobrou štylistikou a robí text kvalitným umeleckým dielom.

Pravopis je taká zvláštna vec – väčšina ľudí má k nemu buď odpor (výsledok staromódnych slovenčinárok zo základnej školy) alebo nejaký divný vzťah „ty nechaj na pokoji mňa a ja nechám na pokoji teba”. A odhadujem, že celkový postoj mladej generácie k pravopisu je takýto:

WTF?

Mám pre vás zlú správu. Ak ste nemali šťastie na dobrého slovenčinára už na ZŠ, na strednej zameškané nedoženiete (preberá sa len literatúra a niečo ako sloh), na výške sa už pravopisom nikto vážne nezaoberá. Pravopis sa nenaučíte z tutoriálov na internete. Ide o taký komplexný systém, že ani ja o sebe netvrdím, že ho ovládam na 100%. Našťastie, netreba hádzať úplne flintu do žita.

Mávate tvorivý blok? Poradíme vám, ako začať!

Už sa vám stalo, že text, ktorý ste vytvorili, sa vám s odstupom času zdal byť slabý a nedopracovaný alebo dokonca že ste sa zaň hanbili? Či už išlo o slohovú prácu, článok na blog alebo o profesionálny reklamný text, mali ste pocit, že ste pri ňom nevydali zo seba to najlepšie?

Dôvod, prečo sa vám váš výtvor nepáčil, nemusel byť váš nedostatok kreativity a ani to, že by ste zrovna nemali svoj deň alebo vám nesadla téma.

Čo ak ste len začali písať bez zahrievacej pisateľskej rozcvičky?

Marketing seba samého

Nepokladám sa za žiadneho marketingového guru. Je veľa lepších, skúsenejších, kreatívnejších ako som ja, ktorí sa marketingu priamo venujú. Marketing ale (našťastie) nie je žiadna zložitá veda, ktorej nemôžete rozumieť, ak ste ju nevyštudovali. Naopak, v kníhkupectvách sa už prehýbajúce sa poličky s populárno-náučným marketingom umiestňujú hneď vedľa bestsellerov, pretože je to téma, ktorá ľudí zaujíma.

Mnohí už pochopili, že za úspešnými ľuďmi (Steve Jobs, Mark Zuckerberg) a úspešnými značkami (Apple, Google, Facebook, atď.) stojí nielen sila ich osobnosti, ale aj skvelé self-promo. Ich príbeh sa teraz predáva v zhmotnenej podobe na niekoľkých stránkach papiera nielen ako svedectvo o tom, čo dokázali, ale aj ako návod na život. Ponúkajú rady, čoho sa máme držať, ako rozmýšľať a na čo sa sústrediť, ak chceme byť úspešní ako oni. Rizikom potom je, ak sa týmito odporúčaniami nielen inšpirujeme, ale úplne sa na ne spoliehame. No ako môžeme dokázať niečo podobné iba napodobňovaním druhých?

5 spôsobov, ako si zlepšiť svoje písanie

Písanie bolo v našej kultúre vždy považované za dôležitú zručnosť, no pokrokom v oblasti internetu, e-mailu a sociálnych médií sa stalo ešte dôležitejším. Kupujúci si vyberajú predajcov na základe ich písomnej prezentácie (na webe, Facebooku, atď.) a aj mnoho obchodných dohôd sa dnes uzatvára výhradne prostredníctvom e-mailu. Písať zaujímavo a dobre na Facebooku alebo Twitteri znamená dnes niečo ako byť „cool“ kedysi na strednej.

Či už ide o písanie v rámci sociálnych médií alebo o písanie textov, ktoré sa týkajú vášho biznisu, potrebujete vedieť, ako sa vyjadrovať zrozumiteľne a efektívne – od toho dnes závisí váš úspech. Trvá dosť dlho, kým človek nadobudne vynikajúce pisateľské zručnosti. Existuje však niekoľko vecí, ktoré sa dajú realizovať hneď s okamžitým pozitívnym výsledkom.