Chystáte sa na svoje prvé články a potrebujete „nakopnúť“ ako začať? Vieme, na čo by ste si mali dať pozor.
Pozeráte zúfalo na monitor a inšpirácia nie a nie prísť? Využite čas na zbieranie údajov o klientovi, pre ktorého budete písať reklamný článok. Na to, aby ste dokonale vystihli jeho produkt alebo službu, musíte poznať jeho spoločnosť, aby ste dokázali čo najautentickejšie popísať tovar alebo značku.
Tiež by ste sa mali poobzerať po konkurencii a pozrieť si dôsledne ich webstránky. Ak je to čo i len trochu možné, spoznajte aj ich marketingovú stratégiu. Nájdite na internete aj články zaoberajúce sa témou, ktorú máte písať. Budete mať predstavu ako o „problematike” píšu iní autori.
Robte si poznámky, zhromaždite si relevantný materiál. Vy to, samozrejme, napíšete lepšie ako ostatní! Budete mať dostatok podkladov, ktoré obohatíte o svoj ohol pohľadu. Nevyhnutnosťou je poznať cieľovú skupinu, pre ktorú text píšete. Len tak bude text spĺňať svoj účel a vy odvediete kus kvalitnej práce.
Nepodceňujte význam osnovy
Môžete, samozrejme, začať priamo s písaním hrubej verzie textu, no kostra vám pomôže konkrétne podklady „umiestniť“ na to správne miesto. Budete mať prehľad o svojich myšlienkach a postupnosti textu. Kopec slov a viet zrazu nebude pripomínať chaos, ale bude na seba tematicky nadväzovať. Hrubá verzia článku bude dávať zmysel a vy sa v nej budete perfektne orientovať.
Na rade je prepracovanie a korektúry
Máte osnovu hotovú? Ak je spísaná aj hrubá verzia textu, môžete sa pustiť do prvých vylepšení a zmien. Pozrite sa na text poriadne a popremýšľajte, kde by sa dal skrátiť. Zdá sa vám nudný alebo kostrbatý? V poriadku, zmeňte ho! Nahraďte rovnaké slová synonymami alebo ekvivalentmi.
Hrajte sa s textom a docieľte, aby bol už na prvý pohľad prehľadný, ľúbivý, pestrý a dynamický. Hovorte jazykom cieľovej skupiny a dodržte komunikáciu určenú klientom. Ak je to čo i len trochu možné, použite citáciu. Zvyšuje dôveryhodnosť textu a zároveň zlepšuje jeho členitosť.
Vylaďte aj štylistiku – pridajte nadpisy, podnadpisy, urobte korektúru a nakoniec si dajte záležať na titulku. Hotovo? Ak ste spokojní s výsledným textom, môžete ho poslať objednávateľovi.
Feedback a pripomienkovanie
Vždy sa zaujímajte o spätnú väzbu. Je klient spokojný? Máte vyhraté! Ak má však nejaké pripomienky, príde na rad druhé prepracovanie na základe jeho požiadaviek.
V praxi to obvykle znamená zmeny v článku, odstránenie alebo pridanie textu, prípadne zapracovanie nových odsekov alebo „vypichnutie“ nových informácií. Všetky podrobnosti starostlivo preberte s klientom, aby bola prerábaná verzia tá posledná.
Niektorí klienti sú spokojní už s prvou verziou, iní ju chcú viackrát prerobiť. Copywriter počas písania textov narazí na rôznych objednávateľov reklamných článkov. Snažte sa im maximálne vyjsť v ústrety.
Ak s vami bude klient spokojný, určite sa o vás dozvedia aj ďalší klienti, čím sa môže rozšíriť vaše pole pôsobnosti a môžete sa dostať k ďalším zákazkám.