Výborný spôsob, ako sa nevtieravo dostať do povedomia verejnosti, je vybudovať si s ňou ako firma vzťah. To znamená usilovať sa odpovedať na všetky najčastejšie otázky ohľadom produktov, ktoré firma ponúka, príp. reagovať na veci, ktoré s jej zameraním úzko súvisia. V tejto misii pomôže PR článok.
Čo je to PR článok
Ide o reklamný článok, ktorý na prvý pohľad vôbec nevyzerá ako reklamný, zvlášť ak sú názov alebo logo firmy, čo si ho dá vypracovať, uvedené len ako autor textu. V PR článku sa najčastejšie riešia témy, ktoré verejnosť najviac zaujímajú – ľudské zdravie, krása, bývanie, móda, cestovanie, technológie a pod. Všetko závisí od toho, čomu sa firma publikujúca PR článok venuje a v akej oblasti svojho pôsobenia by chcela zvýšiť predajnosť.
Preto sa v rámci PR článku nezabúdajú využívať kľúčové slová, ktoré najmä pri publikovaní článkov v online sfére pomáhajú v získavaní lepších pozícií vo vyhľadávačoch. PR článok si na rozdiel od klasického reklamného článku kladie za cieľ pôsobiť na potenciálnych zákazníkov dlhodobo, a tak si s nimi vybudovať pozitívny vzťah, ktorý v konečnom dôsledku dovedie klienta k nákupu, príp. k odporúčaniu firmy a jej produktov známym z okolia.
Tvorba kvalitného textu
Aby sa o PR článku mohlo hovoriť ako o kvalitnom, musí spĺňať niekoľko kritérií. Preto je vhodné, ak firmy dajú PR článok spracovať na základe podkladov copywriterovi alebo skúsenému redaktorovi konkrétnej webovej stránky či časopisu.
PR článok má svoju pevnú štruktúru, teda nadpis, krátky úvod (perex) a následne prehľadne členený text s viacerými podnadpismi. Cieľom je odpovedať na všetky otázky, ktoré čitateľa ako potenciálneho klienta firmy zaujímajú – čo je daný produkt, kde sa dá zohnať, v čom mu uľahčí život, zlepší zdravie, a iné benefity.
Copywriter nezabudne do textu zasiať pár kľúčových slov v rôznych gramatických tvaroch, najlepšie jedno do každého odseku. Ak je text zverejnený na internete, možno využiť aj dva, tri odkazy. Kvalitný PR článok vôbec nemusí byť rozsiahly (stačí 350 – 400 slov), podstatné je, aby poskytol klientovi dostatok informácií a pôsobil motivačne. Práve preto sa na jeho konci nevyskytuje len stručné zhrnutie, ale tiež výzva.
Dobrý PR článok = skvelý imidž firmy
PR článkom najlepšie zapôsobíte v okruhu zainteresovaných ľudí, to znamená, že ho treba zverejniť na takých miestach, kde predpokladáte veľkú cieľovú skupinu, a zároveň ho treba charakteru média prispôsobiť (vedecký článok, populárno-náučný, hravý a pod.).
Čím lepšie členený text, tým väčšia chuť prečítať si ho, zvlášť ak už na prvý pohľad nevyzerá ako reklamný. Dbajte preto o kreatívny nadpis (5-8 slov, využitie kľúčového slova, slovies, čísloviek či slov výhody, tipy, spôsoby, ako…), peknú grafiku, fotografie, grafy, videá. Odkaz na produkty firmy môže byť v prípade, že text rieši zaujímavú problematiku, taký nenápadný, až naň klient dostane chuť kliknúť.
Základom úspechu každého PR článku je jeho gramatická správnosť, preto je vhodné si ho nechať skontrolovať u jazykového redaktora alebo aspoň u niekoho, kto sa v slovenčine vyzná.